یاتما تولکی دالداسندا گوی یسون اصلان سنی، كچمه نامرد كورپیسینن گوی آپارسون سیل سنی

چرایی اختلاف روش شیعه و سنی در نماز خواندن

نوشته شده توسط : قارانقوش
یکشنبه 2 تیر 1398-06:41 ب.ظ


آقای

چرا بین روش نماز خواندن شیعه و سنی اختلاف هست و چرا سنی ها دست روی سینه می ذارن و شیعه ها کنار پا؟ کدوم درسته؟ دروان پیامبر کدومش بوده و چرا عوض شده؟

لطفا بدون جهت گیری توضیح بدین. من قصد ندارم با طرح این سوال مشکلی به وجود بیارم. صرفا سوالی هست که توی ذهنم درگیرش هستم.

http://Dinon.ir/CSS/BK.png

آقای علی سلطانی

17:32 + 1394.05.05

0

ما فقط توی روش خواندن نماز اختلاف نداریم توی ده مورد اختلاف داریم سنی ها هم دست روی سینه نمیذارن دست بسته نماز میخونن....پیامبر 23 سال دوران رسالتش و بعد از اون 12 امام همه هرکسی که ایشان رو دیده و نقل کرده گفتن پیامبر و امامانمان همه دست باز نماز خواندن و حدیث های زیادی هم داریم و سنی ها هم این رو میدونن که این یک بدعت بود توسط عمر وارد شد....من کار به اثبات های طولانی و منطقیش ندارم یه سوال ایا پیامبر علمش از خودش بود؟؟؟؟مسلما نه خداوند توسط جبریل بر ایشان دستورات رسالت رو میداد ایا خدا که توسط پیامبر این دستورات رو فرستاد اگاه تره یا یک از شخص معمولی(منظورم از معمولی مقام امامت و پیامبری نداشتنه)...علت عوض شدنشم نمیدونم خوب یادم نیست که عمر میره کدوم کشوره میبینه توی دربار فلان شاه کسایی که وارد میشن به عنوان احترام این کار رو میکنن و اینم میگه از ای به بعد ماهم اینطور در مقابل خدا وایسیم به عنوان احترام.....البته همشان هم دست بسته نماز نمیخونن....علمای شیعه و مراجع هم گفتن که گذاشتن دست ها رو هم از عمد باعث باطل شدن نماز میشود

http://Dinon.ir/CSS/BK.png

آقای محمدرضا عنایتی

13:13 + 1394.05.09

0

یعنی با جواب شما میشه نتیجه گرفت که پیامبر به صورتی که شیعه ها نماز می خونن، نماز می خونده؟

منبع شما چی هست؟

http://Dinon.ir/PRF/14385107064751.jpg

آقای مجتبی محیطی

15:02 + 1394.05.11

1

در ابتدا گفتنی است بنا بر شواهد تاریخی حتمی كه در ادامه مطالب به آن اشاره می شود، دست بسته نماز خواندن براساس سنت پیامبر(ص) نبوده و از زمان خلیفه دوم شروع شده است. و اما درباره روش عبادت، باید دانست شخصیتی مانند پیامبر(ص) بهتر از دیگران می دانسته كه چه روشی مناسب تر است. علاوه بر اینكه در این گونه موارد مهم حتی خود پیامبر(ص) به تعلیم الهی و از طریق جبرئیل امین روش وضو و نماز را فرا می گرفته است و در حقیقت برای عبادت واقعی باید از جهت شكل و محتوا تابع بود.

در متون اهل سنت آمده است : «ابو حمید ساعدی صحابی بزرگ برای گروهی از صحابه كه در میان آنان ابو هریره دوسی , سهل ساعدی ابو السید ساعدی , ابو قتاده , حارث بن ربعی و محمد بن مسلمه نیز حضور داشتند كیفیت انجام نماز را از رسول خدا (ص) حكایت كرد و نیز از مستحبات ریز و درشت آن نام برد ولی از چنین عملی دست روی دست نهادن در نماز سخن به میان نیاورده». (سنن بیهقی , ج 2 - سنن ابوداود, ج 1, باب افتتاح الصلاه , ح 70 و 736 - سنن ترمذی , ج 2, ص 98, باب صفت الصلاه )

اگر شیوه پیامبر اكرم (ص ) ولو احیانا چنین بود او یادآور می شد و یا حاضران تذكر می دادند. مشابه حدیث ابوحمید ساعدی از زبان امام صادق (ع) به وسیله حماد بن عیسی نیز در كتاب های شیعه نقل شده است. (وسائل الشیعه , ج 5, ابواب افعال الصلاه , باب 1, ح 1 و 2, چاپ آل البیت)

بیهقی از محدثان برجسته اهل سنت در سنن خود میگوید: از حدیث سهل بن سعد استفاده می شود كه دست بسته نماز خواندن بعد از پیامبر به وجود آمده است , چون حدیث می گوید: «كان الناس یؤمرون; یعنی به مردم دستور می دادند. در حالی كه اگر این كار از پیامبر بود, آن را به پیامبر نسبت می داد, (سنن بیهقی , ج 2, ص 28)

در فقه امامیه (مذهب جعفری ) نمازگزاردن به صورت دست بسته بدعت و حرام است . امیرمؤمنان علی (ع ) می فرماید:

«لایجمع المسلم یدیه فی الصلاه و هو قائم بین یدی الله یشبه باهل الكفر من المجوس ; نمازگزار دست های خودرا در حالی كه در برابر خدا ایستاده است روی هم قرار ندهد كه با این عمل شیوه مجوسیان كافر را حكایت می كند». (وسائل الشیعه , ج 4, باب 15 از ابواب قواطع نماز حدیث 7 - منشور عقاید امامیه , جعفر سبحانی , انتشارات مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق , ص 279 و 280)

دست بسته نماز خواندن از زمان خلیفه دوم عمر بن خطاب به دستور ایشان بدعت شده است .

گفتنی است كه همه فرقه های اهل سنت دست بسته نماز نمی خوانند; همانند مالكی ها .... و این از اموری است كه از زمان خلیفه دوم مرسوم شده و ما آن را بدعت و حرام می دانیم . مسلما رسول خدا(ص ) و امیرالمومنین با دست باز نماز می خواندند و باید توجه داشت آنهایی هم كه با دست بسته نماز می خوانند آن را مستحب می دانند. در این مورد به كتاب «بحثهایی از فقه تطبیقی» آقایان پیشوایی و گودرزی مراجعه فرمائید. چاپ : توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج .

پیامبر اسلام , دست بسته نماز نمی خواندند و اگر دست بسته نماز می خواندند و سنت همیشگی پیامبر آن گونه بود, در این صورت , همه آن طور می خواندند و كسی در آن اختلاف نمی كرد. از خصوصیات شیعه پای بندی به سنت پیامبر است .

اگر پیامبر اسلام دست بسته می خواندند:

اولا, شیعیان قطعا دست بسته می خواندند. در حالی كه هیچ كدام از امامان معصوم شیعه نگفته اند كه پیامبر دست بسته نماز می خوانده است , (مستند العروه , آیت الله شیخ مرتضی بروجردی , ج 4, ص 445)

ثانیا, اگر عمل پیامبر می بود, اهل سنت نیز دست بسته خواندن را واجب می دانستند در حالی كه هیچ كدام از چهار فرقه فقهی اهل سنت این عمل را واجب نمی دانند حتی مالكی ها آن را مستحب هم نمی دانند, (الفقه علی المذاهب الخمسه , مغنیه , ص 109)

آنان كه اولین بار دست بسته نماز خواندن را رسم كردند چنین فكر كردند كه چنین حالتی به خود گرفتن , یك نوع احترام و تواضع در برابر خداوند است و برای همین , دستور دادند كه از آن به بعد در نمازها دست بسته باشند. دست روی دست گذاشتن و هر دو دست را روی شكم گذاشتن , در اصطلاح فقهی تكفیر و تكتیف نامیده می شود. در این كه از چه زمانی دست بسته نماز خواندن سنت شد اختلاف نظر هست . برخی معتقد هستند كه در زمان خلیفه اول ابوبكر چنین رسمی رواج یافت و بعضی ها معتقدند كه در زمان خلیفه دوم عمربن خطاب, این سنت رواج یافت . بنابراین , اهل سنت نیز این عمل را عمل پیامبر نمی دانند, بلكه عمل صحابه پیامبر بعد از رحلت نبی اكرم (ص ) می دانند و داستان آن را چنین آورده اند كه وقتی كه اسیران ایرانی را نزد عمر بن خطاب آوردند, عمر بن خطاب آنها را دست بسته دید و پرسید: چرا چنین كرده اید؟ گفتند: رسم ما ایرانیان این است كه در برابر پادشاهانمان چنین می ایستیم . عمر بن خطاب از این حالت خوشش آمد و دستور داد از این پس در نماز چنین بایستند و مردم هم مطابق دستور عمل كردند و به این ترتیب , تكفیر, سنت شد, (مستند العروه , ج 4, ص 445 - جواهر, ج 11, ص 19)

شیعیان براساس روایاتی كه از امامان معصوم رسیده , به تكتف معتقد نیستند و به جای آن , دست ها را روی ران ها می گذارند و پایین می اندازند. برخی از روایات چنین است :

الف ) به امام صادق (ع ) یا امام باقر(ع ) گفته شد: كسی دست خود را روی دست دیگر می گذارد و نماز می خواند, حكم این چیست؟ جواب داد: این, تكفیر است و انجام نشود.

ب ) علی (ع ) فرمود: مسلمان با گذاشتن دست خود روی دست دیگر, خود را به مجوس تشبیه نمی كند.

ج ) امام باقر(ع ) فرمود: در نماز تكفیر نكن كه این كار مجوس است.

د ) در روایتی آمده است كه تكفیر, كار شایسته ای نیست, (وسایل الشیعه , ج 4, ص 1264, ابواب قواطع الصلوه , باب 15)

ه ) امام باقر(ع ) فرمود: وقتی به نماز برمی خیزی , دست هایت را رها كن , آنها را روی ران هایت بگذار و انگشتانت را باز نكن.

و ) از امام صادق (ع ) نقل شده كه آن حضرت فرمود: در نماز دست ها را روی ران ها بگذارید و آن ها را رها كنید و انگشتان دست را به هم بچسبانید. (وسائل الشیعه , ج 4, ص 710, باب 17 از ابواب قیام و ص 674, باب 1, افعال الصلوه , ح 1)

درباره بطلان نماز با دست بسته كه به اصطلاح تكتیف و تكفیر گفته مى‏شود در منابع ذیل آمده است:

1- الاعتصام بالكتاب و السنة، ص 70 - 61 جعفر سبحانى

2- جواهر الكلام، ج 11، ص 25 - 15 شیخ محمد حسن نجفى

3- وسائل‏الشیعه، ج 4، باب 15 از باب قواطع الصلوة، ح 1 و 2 و 3 و 4 و 7 علامه حلى

4- بحارالانوار، ج 10، ص 277 علامه مجلسى

5- مستدرك الوسائل، ج 2، باب 14 از ابواب قواطع الصلوة، ح 2 نورى

بنابراین، در باره نماز با دست باز یا بسته مى‏توان به طور خلاصه به نكات ذیل اشاره نمود:

الف) نماز با حالت دست بسته امرى است كه بعد از زمان پیامبر(ص) پدید آمده، مردم در زمان خلیفه دوم به این حالت از طرف آنها مأمور شدند، (الاعتصام بالكتاب والسنة، ص 70، جعفر سبحانى)

ب ) معروف است كه عمر هنگامى كه اسیران فارس (مجوسان) را به خدمت او آوردند وى آنها را با دست بسته مشاهده كرد، از علت امر جویا شد، اسیران گفتند این حالت رسم ماست در هنگام تعظیم بر ملوك. گویند عمر از حالت اینها خوشش آمد و دستور داد كه مسلمانان هم در موقع نماز چنین حالتى را اتخاذ كنند. (مستند العروة‏الوثقى، محاضرات آیت‏اللّه‏خوئى، ج 4، ص 445)

ج ) تمام فرقه‏هاى مسلمانان اتفاق دارند كه بستن دست در هنگام نماز واجب نیست اما آیا مستحب است یا مكروه یا مبطل اختلاف كرده‏اند. حنفى، شافعى و حنبلى به استحباب قائل هستند. (فقه على المذاهب الخمسه، ص 110، محمد جوادمغنیه)

اما مالكى می گوید بستن دست اشكالى ندارد ولكن آزاد گذاشتن دست‏ها استحباب دارد. (صحیح مسلم، ج 1، ص 382)

اما شیعه مشهور بین آنها این است كه بستن دست حرام و باطل كننده است. (جواهرالكلام، ج 11، ص 15، نجفى)

خلاصه دست بستن در كتب هیچ یك از سنى‏ها حكم به وجوب آن داده نشده است گرچه در زمان حاضر در میان آنها حالت وجوب پیدا كرده است و نشانه شناخت سنى از غیر سنى شده است.

در پایان به این نكته توجه كنیم كه ما شیعیان اسلام خود را از طریق علی علیه السلام، فاطمه زهرا، امام حسن، امام حسین و امامان معصوم دیگر سلام الله علیم به دست می آوریم. آن اسلامی كه از طریق ابوهریره و امثال او به دست ما برسد، آن را اسلام حقیقی و واقعی نمی دانیم. بر این اساس، در این نوع مسائل اختلافی، باید به ریشه این مساله توجه كنیم و بحث در این اختلافات چاره ساز مشكلات نیست. مساله اصلی این است كه آیا پس از پیامبر، دین خود را به چه كسی بسپاریم؟ و پس از آن حضرت، چه كسی جانشین او در امر دین اسلام است.

http://Dinon.ir/CSS/BK.png

آقای محمدرضا عنایتی

19:51 + 1394.05.11

0

آقای محیطی خیلی خوشحال شدم اینجا هم عضو شدید.

توی سایت دنیس، زیاد جایی برای پرسش و پاسخ نیست ولی اینجا خیلی خوبه.

................................

مطالبی که نوشتید توجیه کننده بود. اما به نظر شما این زیاده روی نیست که بگیم کسی که با دست روی سینه نماز می خونه، داره عمل حرام و تکفیری انجام میده؟

تکفیری یعنی کسی که برای خدا شریک قائله و کفر ورزیده. اما کسی که اینجا دست روی سینه میزاره این نیت رو نداره. پس به نظر من نیاید بگیم که داره کفر می کنه.

شاید احادیثی که روایت شده ریشه تاریخی نداشته باشن یا بر اساس مستندات دقیقی روایت نشده باشن؟

من شیعه هستم ولی واقعا می خوام که بدون جهت گیری خاصی به پاسخ این سوالم برسم.

http://Dinon.ir/PRF/14385107064751.jpg

آقای مجتبی محیطی

17:11 + 1394.05.17

1

سلام

داخل کردن چیزی که در دین نیست به دین وارد کردن کفر والحاد است وهمه مشکلات جامعه اسلامی از همیجا سرچشمه گرفت که برخی به نام دین چیزهایی را وارد دین کردند وامت اسلام را به این وضع که می بینید کشاندند بنابراین چنین کاری کفر والحاد است.

اما کسانی که مستضعف فکری هستند مثل اهل سنتی که از روی ندانستن مسئله چنین کاری می کنند کافر نیستند زیرا واقعا نمی دانند.





نظرات() 




درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


آمار وبلاگ:


baghro@gmail.com





The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic